piątek, 23 marca 2012

"Śliwka w cieście" - piosenka o Nowym Sączu




Przypominamy piosenkę o Nowym Sączu, napisaną 10 lat temu na 710. rocznicę lokacji miasta. Piosenka znalazła się na płycie Mojemu miastu na urodziny, dołączonej do "Dziennika Polskiego" w roku 2002.
Poniżej tekst piosenki.


Śliwka w cieście

Jest na południu mego kraju
Kamienne, napowietrzne miasto.
Pod jego niebem z chmur falbaną
Me życie mam na własność.

Tutaj z łatwością każdą wiosnę 
Czyni jaskółka pierwsza
I każdy dzień słonecznym wiosłem
Wiosłuje w stronę wiersza.


Wskażcie mi drugie takie miasto
Jak Nowy Sącz, a ręczę wam,
Że wpadnę w nie jak śliwka w ciasto,
Chętnie zamieszkam tam.

A póki co w mym grodzie sławnym
Zasypiam baśniopiennym snem;
Są gdzieś Paryże, Wiednie, Padwy -
Nie tęsknię do nich, swoje wiem...

Lubię na plantach siąść pod dębem,
Gdzie hodowany rośnie kwiat.
Najbardziej wtedy - mówiąc szczerze -
Podoba mi się świat.

Czasem z Adamem M. z kamienia
Gawędzę parę chwil.
Pan Adam wcale się nie zmienia,
Miło pogadać z nim.

Wskażcie mi drugie takie miasto...

Są chwile, kiedy człowiek sarka
Na halny, który dmie od hal,
A z głowy sączy się myśl wartka:
Odpłynąć w siną dal...

Lecz gdy się głębiej zastanowić, 
Żal tych minionych dobrych lat,
Już lepiej tak jak dotąd chodzić
Pod wiater, czyli wiatr.

Wskażcie mi drugie takie miasto...

I choć mi mówią przyjaciele,
Że pora ruszyć w wielki świat,
To ja niezmiennie mm nadzieję
Nie słuchać ich zbawiennych rad.

Czasem więc, gdy poniosą nogi,
Zaraz dościga mnie myśl rącza,
Że, ostatecznie, wszystkie drogi
Prowadzą tu, do Sącza.

Wskażcie mi drugie takie miasto...